Friday, April 15, 2011

teringin nak makan dak patin...

haish...ni yang jadi susah hati bile duk jauh-jauh tapi teringin nak makan macam-macam tapi susah nak dapat..hailaaa...

sekarang ni teringin nak makan patin masak tempoyak...huiiiiihhh..kau ingat senang ke nak cari dak patin berenang-renang indah kat sungai melaka dan selat melaka nie..harus tidak ye..maka pilihan yang ada adalah pulang ke pahang nan makmur semata-mata nak memenuhkan keinginan maha hebat tuan perut ni..hakhakhak..

hari tu masa balek pahang..aku dah siap-siap kabo ke abah..nak patin due ekor nak bawak balek melake..pasai aku teringin sangat doh nak makan nye..asal pegi pasar beli ikan jek tengok dak patin melambai-lambai sayu kat aku..tapi nak beli macam rugi..sebab tekak dah biasa dengan patin sungai haruslah tidak mahu menerima selain daripada itu ye...kang aku makan ghase selut aku lempar kat dinding kate aku ni membazir..sedara ngan syaiiitann pulak..jadi amik jalan selamat elakkan pembaziran..kehkeh...

maka aku pon dengan gigih ngangkut dak patin dari temerloh sampailah ke melaka maju jaya nie..sampai-sampai terus masuk dalam freezer..seminggu jugak dak patin kesejukkan dalam tuh sebab takde barang nak masak tempoyak..hahahaha...gigih tau seminggu usaha..sampai aku dah fed up..sampai dah give up..kalau pas seminggu tak jumpe jugak memang aku wat masak stim jek..tapi at last jumpa jugak..akhirnyaaa...dak patin bertukar rupa..hahahaha







dak patin hari pertama sampai melaka..terbelah dua dalam sink..



dak patin dah kene kerat-kerat


mencari daun kesum sampai merata ceruk pasar..susahnya bile bukan duduk tempat sendiri..

mek cili merah membara..

puan kunyit idop..


ni lagi satu..sebab bukan musim...huis susah betol nak jumpe..macam cari emas setongkol..

tumbuk cik kunyit dengan lada merah menyala..sampai lumat..
 

masuk dalam periuk..buh tempoyak dengan daun kesum..biar sampai mendidih..masuk garam semua..masuk ikan..

tadaaaa...dak patin sedia untuk disantap..mak aihhh..terkenang terus kecuq liuq..


hak ni baung goreng garam kunyit aje..isi die..juicy gilossss....
maka terlepas la sudah kempunan nak makan dak patin..dari jauh datang bawak merantau..mencari barang pon puas pusing segala ceruk pasar segala sudut family store..akhirnya..tak meleleh dah air liuq pasai tak dapat makan..hakhakahak...ngat kau baby dalam perut ke nak meleleh bagai..cess..hahaha..

sekarang..terkenang lagi..sobs sobs sobs..lambatnya la nak cuti..







No comments:

Post a Comment