Monday, January 24, 2011

bukan senang nak puaskan hati orang...

petang tadi aku ngah lepak kat kafe...nak beli makan before pegi maen hoki kat padang nun jauh di sana..pastu terjumpa la ngan kawan aku sorang..kawan satu batch..budak kelas sebelah...pung pang pung pang duk gebang sekali die boleh tanye aku...

cik dia: ang dah takde ape-ape dengan si budak utp tu ke??
aqu: takder..citer lame dah boleh tutup buku..
cik dia: kenapa???sayangla jadi macam ni..sebab ape?? mesti ade sebab jadi lagu nie
aqu: ermmmm...takda jodoh agaknye..ape lagi boleh nak kata kan..
cik dia: sebab duk jauh ka???
aqu: mungkin jugakla...susah duk jauh..dugaannn...hahahaha...
cik dia: pulak kan..tapi aku tengok ang ngan budak baru ni macam tak sesuai laaa...
aqu : eh ..awat???
cik dia: tah..tapi sayang jugak ang putus ngan dak tu..
aqu: takdak jodoh nak wat gone..sampai situ jah boleh kawan...

ohhh..sentap maks ade pulak oghang cakap dengan aku depan-depan aku tak sesuai ngan gewe aku la nie..kenapa???sebab die oghang biasa???sebab die bukan somebody yang keje gaji riban-riban, belaja tempat budak-budak pandai....sebab tu ka ang kata kat aku sayang pulak jadik lagu nie???

aku sedar...wat keputusan mende-mende macam ni memang sukar..banyak nak kene pike..honestly la dulu aku kawan dengan budak stok nerd-nerd sket..alah budak pandai la senang citer..hak kalo kuar keje memang kau senang la terjamin masa depan..tapi aku pon bukan la nak pandang duit tu sebagai penjamin masa depan..pada aku cukup hargai aku seadanya aku ni macam mana..tu lagi penting..aku pon bukan nak cari orang yang keje sume marbeles superb hot cool lepak habisan..cukup yang ade gaji bulanan,kerja halal..barakah tu lagi penting..

yang aku lagi pentingkan..dia tau macam mana rasanya hidup susah..aku bukan orang senang..kecik-kecik dulu aku orang susah..aku membesar dengan aku melihat macam mana perihnya abah aku mencari rezeki nak besarkan aku enam beradik..nak tanggung makan pakai keluarga...cukup-cukup susah..sekarang alhamdulillah rezeki allah berikan, family aku senang sikit..tu pon bukan tahap kaya..tapi sekurang-kurangnya makan pakai belanja rumah belanja sekolah adik-adik termasuk aku sendiri ni haa abah aku masih boleh bagi lagi..aku nak dia tau..susahnya kehidupan ni macam mana..tak selamanya kalau kita orang senang, sampai mati pon kau orang senang..tak mustahil kau mula dengan kesusahan, akhirnya allah kurniakan rezeki untuk kau ubah kehidupan kau..rezeki semua allah yang tentukan..tinggal kita je yang nak hargai dan nak usaha macam mana nak ubah nasib kita sendiri..pada aku ni dah masuk list ciri lelaki idaman..pasaipa???
contoh mudah..kau kawan dengan anak orang senang..datang dari family senang..apa nak semua dapat...tak berkira bia arga barang satu tu beratus beriban..pahtu hidup berkeluarga..sekali allah duga..dari hidup senang allah tarik sikit je nikmat kesenangan..merasa hidup susah..kalau la dia tak pernah rasa susah, saat kesusahan tu macam mana dia akan rasa???putus asa dengan hidup??menyesal dengan takdir??

walaupun kali ni aku berkawan dengan orang yang biasa je tapi pada aku dia istimewa..biasa pon apa salahnya sebab aku pon orang biasa..bukan ada pangkat-pangkat darah bangsawan ke ape.....lagi-lagi die terima kau baik buruk kau..takde nak mengungkit nak apa..asalkan jaga hati elok-elok cukup..dan kawan istimewa aku ni memang dari kecik dah kenal erti susah..jatuh bangun jerih payah nak meneruskan kehidupan..dan cabaran masa kecik dia lagi hebat dari aku..sebab tu dia kuat..dan aku paling suka bila dia marah..sebab dia tak pandai nak tengking-tengking aku konon nak heboh satu dunia die tengah marah...ikut aku nak pakai otak ke taknak nak bagi kesedaran kat diri sendiri yang aku ada buat salah..forgive and forget..mudah kan???

dan lagi baik kawan dengan orang lagi tua..matang sikit..pemikiran dia bukan nak pikir mende remeh temeh tapi rasional tu penting..baru aku sedar..selama ni aku banyak pikirkan hal ngarut marut,,selalu nak ikut emosi seksa merana..last-last sape lingkup??aku jugak kan???

....selalu fikir positif..apa pon yang terjadi dalam hidup kita..susah macam mana pon kita lalui..hebat macam mana pon dugaan kita terima..sabar dan fikir positif..allah sedang menguji..dan setiap yang berlaku ada hikmahnya...tak dapat secara terus allah bagi kita masa akan datan kan..janji allah..tak siapa yang boleh menduga..wallah hu a'lam...

No comments:

Post a Comment